Jak by mohl vypadal příběh Janova evangelia v dnešní době?
Možná takto?
Cituji zkrácenou kapitolu „Žízeň“ z Parabible (A. Flek – evangelický teolog, kazatel a překladatel bible).
Jednou se vydal do Prahy, byl unavený cestou, bylo poledne a tak Ježíš vstoupil do hospody U kalicha. Ve stejnou chvíli tam přišla jedna místní alkoholička, sedla si na bar a Ježíš vedle ní.
Po chvíli ji oslovil: „Prosím tě, objednej mi něco k pití“ (jeho učedníci si vzali na nákup všechny peníze). Žena vyprskla smíchy: „Cože? Ty, křesťan, prosíš mě, alkoholičku, o pití?“
Ježíš ji odpověděl: „ Kdybys tušila, co jsem zač a co mám, poprosila bys ty mě, a já bych ti dal napít tak, že si to neumíš ani představit.“
“ Člověče, vždyť ty nemáš peníze, kde bys na to vzal?“
„Kdo pije v hospodě, bude mít zase žízeň,“ prohlásil Ježíš. „Kdo se ale napije ode mě, navždycky na žízeň zapomene.“
Když to uslyšela, rozzářily se jí oči. „Tak už mi nalej,“ vyhrkla.
„Dobře, ale nejdřív přiveď svého chlapa,“ Ježíš na to.
„Nemám chlapa,“ odpověděla.
„To je fakt, žila jsi už s pěti.“ Zůstala na něj koukat s otevřenou pusou.
„Jsi snad jasnovidec?“ …………………….. .
V různých odborných komentářích k tomuto textu, lze vyčíst jaké byly zvyklosti a pravidla té doby.
Vlastní příběh je v mnohém jiný.
Ženy obvykle pro vodu nechodily v poledne, ona tam však přišla. Možná se chtěla vyhnout ostatním ženám, pomlouvaly by ji za život, který vedla.
Měla pět mužů (manželů) a nyní žila ve volném vztahu se šestým.
Židé se nestýkali se Samaritány.
Muži běžně neoslovili cizí ženu.
Kdo byla ta žena?
Ježíš to věděl, znal její minulost i současný život, věděl, že je Samaritánka a přesto ji oslovil.
Možná právě proto.
Skrze tuto žena, v našich očích naprosto nevhodnou, přinesl zprávu do Samaří, že spása je ze Židů a on je ten Mesiáš nazvaný Kristus (pomazaný).
Marie Z.
© 2024 Římskokatolická farnost Karlovy Vary-Stará Role, Kontaktovat webmastera
ANTEE s.r.o. - Tvorba webových stránek, Redakční systém IPO